افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آیا پایان کار شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو تاثیری بر قیمت ها دارد؟

  • کد خبر: ۹۳۵۸۲
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
آیا پایان کار شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو تاثیری بر قیمت ها دارد؟
شاید این اتفاق برای مصرف کننده خودرو یا بدنه جامعه اصلا مهم نباشد؛ اینکه ستاد تنظیم بازار برای خودرو قیمت گذاری کند یا شورای رقابت. در هر دو صورت از نظر مردم، خودروی کم کیفیت داخلی گران، تولید می‌شود و انحصار حاکم بر این بازار باعث شده که مردم برای خرید این خودرو‌ها صف بکشند و در قرعه کشی شرکت کنند.

مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ احتمالا تا این لحظه، خبر را شنیده اید. شورای رقابت به طور رسمی دیگر در قیمت گذاری خودرو مسئولیتی ندارد. از مدتی پیش اعلام شده بود که قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار محول شده است، ولی اعضای شورای رقابت با رد این موضوع تاکید کردند که هیچ ابلاغ رسمی به آن‌ها نشده است، حتی بعد از اینکه در هفته‌های اخیر قیمت گذاری جدید خودرو در ستاد تنظیم بازار انجام شد، شورای رقابت آن را نپذیرفت.

با این حال تازه‌ترین ابلاغ صورت گرفته، نشان از کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو دارد. طبق مصوبه شصت وسومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تایید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار، فعلا برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

شاید این اتفاق برای مصرف کننده خودرو یا بدنه جامعه اصلا مهم نباشد؛ اینکه ستاد تنظیم بازار برای خودرو قیمت گذاری کند یا شورای رقابت. در هر دو صورت از نظر مردم، خودروی کم کیفیت داخلی گران، تولید می‌شود و انحصار حاکم بر این بازار باعث شده که مردم برای خرید این خودرو‌ها صف بکشند و در قرعه کشی شرکت کنند، وگرنه در شرایط عادی و در بازاری برابر، شاید هیچ کس به خودرو‌های داخلی نگاه هم نمی‌کرد، چه رسد به اینکه خریدار آن باشد. واقعیت هم همین است.

شورای رقابت با وجود اینکه طی ۱۰ سال گذشته مدعی بود مقابل انحصارطلبی خودروسازی ایستاده است، در عمل دستاوردی نداشت و خودرو‌های پرتیراژ داخلی، هرسال بر قیمتشان افزوده و از کیفیتشان کاسته شد. در این میان، طبق تازه‌ترین آمارها، استخدام تحمیلی بیش از ۳۵ هزار نیروی سفارشی در شرکت‌های دو غول خودروسازی کشور، مدیریت فاجعه بار و نبود هرگونه تلاش برای ارتقای سطح فناوری باعث شده است که هزینه‌های تولید خودرو در کشور روزبه روز افزایش یابد.

مدیران خودروسازی نیز در پاسخ به انتقاد‌ها درباره قیمت محصولاتی نظیر پراید در برنامه زنده تلویزیونی می‌گویند که ما فناوری این خودرو را به مردم می‌فروشیم و این گونه، ضعف مدیریتشان و هزینه‌های گزاف تولیداتشان را توجیه می‌کنند. بدون تردید تغییر نهاد متولی قیمت گذاری خودرو بر سرنوشت صنعت خودرو ایران و آینده مشتریان اجباری این بازار تأثیر ملموسی نمی‌گذارد. بعید است که با روند کنونی قیمت گذاری، شاهد برچیده شدن بخت آزمایی‌ها یا همان قرعه کشی‌های خودرو باشیم و همچنان فاصله قیمت میان بازار و نرخ کارخانه وجود خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->