پیش‌بینی بورس فردا (یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۴) | ریزش ادامه دارد؟ رکورد سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه انرژی به ۳.۳ تریلیون دلار رسید همه چیز درباره عرضه اولیه «نان» رضوی در بورس فردا (یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۴) کشف ۵۲۹ دستگاه ماینر غیرمجاز در خراسان رضوی (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | رشد ۱۰ تا ۹۰ میلیونی قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) + جدول توزیع ۸۷۶ تن گوشت گوساله و مرغ در مشهد و خراسان رضوی، از ابتدای سال تاکنون (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) ظرفیت ۳ هزار مگاواتی برق تجدیدپذیر در خراسان رضوی ایجاد می‌شود اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۴، این هفته برگزار می‌شود + جزئیات جمع‌آوری ۴۲۸ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم راه‌های خراسان رضوی نرخ بلیت پرواز‌های اربعین ۱۴۰۴ چه زمانی اعلام می‌شود؟ بررسی قیمت موبایل‌های کمتر از ۱۰ میلیون تومان (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) جهش قیمت‌ها، دستمزد کارگران را بی‌اثر کرد ریزش سنگین بورس | خروج شدید پول حقیقی از بازار (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) راه چاره دولت برای کاهش خاموشی‌ها چیست؟ بچه‌پول‌دار‌های جدید در راه هستند! فروش محصول ایران خودرو دیزل از امروز (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) آغاز شد + جدول وزیر جهاد کشاورزی: ۹۰ درصد روغن و ۳۰ درصد شکر وارداتی است قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | دلار در نیمه کانال ۸۳ هزار تومان شیر تو شیر در  بازار لبنیات | سردرگمی مصرف‌کنندگان در نبود مصوبه رسمی برای قیمت محصولات لبنی رشد نیم درصدی بازار مسکن در ۱۴۰۳ | فاصله معنادار بخش مسکن با نرخ هدف برنامه هفتم آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | ارزش بیت‌کوین چقدر است؟ قیمت مواد غذایی کاهش یافت قیمت امروز طلا در مشهد اعلام شد (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) افزایش چراغ‌خاموش اجاره‌بهای مسکن | سقف نرخ اجاره مسکن اعلام نشده است قیمت جهانی طلا امروز (شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد ویدئو | هیچ منع قانونی برای واردات خودرو‌های جانبازان وجود ندارد قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | کاهش قیمت میوه نسبت‌به هفته گذشته شیر در صدر گرانی‌های بهار
سرخط خبرها

آیا پایان کار شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو تاثیری بر قیمت ها دارد؟

  • کد خبر: ۹۳۵۸۲
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
آیا پایان کار شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو تاثیری بر قیمت ها دارد؟
شاید این اتفاق برای مصرف کننده خودرو یا بدنه جامعه اصلا مهم نباشد؛ اینکه ستاد تنظیم بازار برای خودرو قیمت گذاری کند یا شورای رقابت. در هر دو صورت از نظر مردم، خودروی کم کیفیت داخلی گران، تولید می‌شود و انحصار حاکم بر این بازار باعث شده که مردم برای خرید این خودرو‌ها صف بکشند و در قرعه کشی شرکت کنند.

مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ احتمالا تا این لحظه، خبر را شنیده اید. شورای رقابت به طور رسمی دیگر در قیمت گذاری خودرو مسئولیتی ندارد. از مدتی پیش اعلام شده بود که قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار محول شده است، ولی اعضای شورای رقابت با رد این موضوع تاکید کردند که هیچ ابلاغ رسمی به آن‌ها نشده است، حتی بعد از اینکه در هفته‌های اخیر قیمت گذاری جدید خودرو در ستاد تنظیم بازار انجام شد، شورای رقابت آن را نپذیرفت.

با این حال تازه‌ترین ابلاغ صورت گرفته، نشان از کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو دارد. طبق مصوبه شصت وسومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تایید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار، فعلا برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

شاید این اتفاق برای مصرف کننده خودرو یا بدنه جامعه اصلا مهم نباشد؛ اینکه ستاد تنظیم بازار برای خودرو قیمت گذاری کند یا شورای رقابت. در هر دو صورت از نظر مردم، خودروی کم کیفیت داخلی گران، تولید می‌شود و انحصار حاکم بر این بازار باعث شده که مردم برای خرید این خودرو‌ها صف بکشند و در قرعه کشی شرکت کنند، وگرنه در شرایط عادی و در بازاری برابر، شاید هیچ کس به خودرو‌های داخلی نگاه هم نمی‌کرد، چه رسد به اینکه خریدار آن باشد. واقعیت هم همین است.

شورای رقابت با وجود اینکه طی ۱۰ سال گذشته مدعی بود مقابل انحصارطلبی خودروسازی ایستاده است، در عمل دستاوردی نداشت و خودرو‌های پرتیراژ داخلی، هرسال بر قیمتشان افزوده و از کیفیتشان کاسته شد. در این میان، طبق تازه‌ترین آمارها، استخدام تحمیلی بیش از ۳۵ هزار نیروی سفارشی در شرکت‌های دو غول خودروسازی کشور، مدیریت فاجعه بار و نبود هرگونه تلاش برای ارتقای سطح فناوری باعث شده است که هزینه‌های تولید خودرو در کشور روزبه روز افزایش یابد.

مدیران خودروسازی نیز در پاسخ به انتقاد‌ها درباره قیمت محصولاتی نظیر پراید در برنامه زنده تلویزیونی می‌گویند که ما فناوری این خودرو را به مردم می‌فروشیم و این گونه، ضعف مدیریتشان و هزینه‌های گزاف تولیداتشان را توجیه می‌کنند. بدون تردید تغییر نهاد متولی قیمت گذاری خودرو بر سرنوشت صنعت خودرو ایران و آینده مشتریان اجباری این بازار تأثیر ملموسی نمی‌گذارد. بعید است که با روند کنونی قیمت گذاری، شاهد برچیده شدن بخت آزمایی‌ها یا همان قرعه کشی‌های خودرو باشیم و همچنان فاصله قیمت میان بازار و نرخ کارخانه وجود خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->